משמעות הכרזת ארה"ב על ההתנחלויות – בעיקר סמלית • פרשנות

הודעת פומפאו אומנם חשובה מבחינה מדינית אך אין לה משמעויות מעשיות בשטח. מנגד, היא עלולה להקצין את העמדה האירופית בנושא – ולהמשיך המגמה שבמסגרתה ישראל הופכת לנושא שנוי במחלוקת בארה"ב

זמן צפייה: 03:15

הודעת שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו אתמול (שני) על כך שהוא מבטל את חוות הדעת המשפטית של משרד החוץ האמריקני, לפיה ההתנחלויות בגדה המערבית אינן הפרה של החוק הבין-לאומי הוא מהלך משמעותי. זאת, מכיוון שהוא משנה את העמדה המשפטית של משרד החוץ האמריקני שהיתה נהוגה מאז 1978. בנוסף, מדובר בעמדה אמריקנית שלמעשה שוללת את כל מה שנקבע במשפט הבינלאומי בנושא מאז 1967.

ממשל טראמפ מעולם לא טען שההתנחלויות לא חוקיות וההחלטה הנוכחית היא פורמליזציה בלבד של מדיניות שהתקיימה עד כה בעל פה. זו גם החלטה הצהרתית בלבד – אין לה שום משמעויות מעשיות בשטח. פומפאו הדגיש כי אין בכך אמירה לגבי המעמד העתידי של הגדה המערבית.

ההחלטה תמשיך את המגמה הרעה של הפיכת ישראל לנושא שנוי במחלוקת בין הדמוקרטים לרפובליקנים בארצות הברית, ותפגע בתמיכה הדו מפלגתית בישראל. לראיה – שדולת איפא"ק פרסמה תגובה צוננת שבה לא הביעה תמיכה בהודעת פומפאו.

נתניהו ופומפאו במהלך ההצרה המשותפת במעון רה"מ
נתניהו ופומפאו במהלך ההצרה המשותפת במעון רה"מ | צילום: חדשות 13

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"חיסול רעיון שתי המדינות": העולם הערבי נגד הצהרת ארה"ב

ארה"ב הודיעה: ההתנחלויות בגדה אינן נוגדות את החוק הבין-לאומי

ארה"ב: "איראן משתמשת בג'יהאד האסלאמי כדי לפגוע בישראל"

כמו בנושא העברת השגרירות לירושלים, ארצות הברית תהיה מבודדת מבחינה בין-לאומית. קשה לראות מדינות נוספות בעולם מאמצות את העמדה האמריקנית החדשה בנושא ההתנחלויות. סיכוי טוב שמה שניתן יהיה לראות הם החלטות נגדיות במוסדות האו"ם שידגישו שההתנחלויות אינן חוקיות ויזכו לרוב עצום.

העמדה האמריקנית לא תשנה את עמדת האיחוד האירופי בנושא ההתנחלויות. אם כבר היא תקצין את העמדה האירופית בסוגיה. חשוב לזכור – לעמדה האירופית בנושא ההתנחלויות יש השלכות מעשיות על חיי האזרחים בישראל בניגוד להחלטה ההצהרתית של פומפאו.

ההחלטה האמריקנית הזו תחריף את המשבר בין ארה"ב לפלסטינים, תגביר את המתיחות בין ארה"ב לירדן ותקשה עוד יותר על התקדמות לכיוון צעדי נורמליזציה בין מדינות ערב לישראל.