14.03.2019

19:59

קונסול ישראל באתיופיה: "הרשויות מסרבות לסיוע, כולם מתוסכלים"

לדברי עופר דך, ממשלת אתיופיה לא מאפשרת למשלחת זק"א שנמצאת באזור התרסקות המטוס לעזור באיתור וחילוץ הגופות. משרד החוץ: "פניית רה"מ לא עזרה גם היא"

התרסקות המטוס באתיופיה: הרשויות באתיופיה מונעות ממשלחת זק"א להיכנס לאזור התרסקות המטוס ולסייע באיתור הנספים באסון – כך סיפר היום (חמישי) עופר דך, קונסול ישראל במדינה. לדברי דך, אנשי זק"א שהגיעו למקום ביום ראשון "מתוסכלים שלא נותנים להם לזירת ההתרסקות או לאסוף ממצאים מהזירה".

 

"ביום ראשון הגיעו לכאן שמונה אנשים – ארבעה מישראל וארבעה נוספים מדרום אפריקה. מאז אנחנו מנסים להציע את עזרתנו לממשלת אתיופיה, בחילוץ ואיתור הממצאים מזירת ההתרסקות, כמו גם זיהוי חלקי הגופות במקום שבו מחזיקים אותן. עד עכשיו הם לא נעתרו לפניות שלנו, אפילו שזו משלחת רשמית שנשלחה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו", אמר.

 

"אנחנו מנחשים שהם יתחילו לזהות את הגופות מחר, ויבצעו בדיקות דיאנאיי כדי לבדוק התאמה לבני המשפחות שהגיעו לאדיס אבבה. הם ישלחו את הבדיקות לבריטניה, כי באתיופיה אין את הציוד המתאים לביצוע הבדיקה הזו. ולמרות שהצענו לרשויות באתיופיה לשלוח יחידה ממשטרת ישראל שמתמחה בזיהוי פורנזי, עם היכולות הטכנולוגיות המתאימות ומעבדה ניידת שתאפשר לנו לבצע את הבדיקות ולתת תשובות במקום – הם עדיין לא קיבלו את ההצעה שלנו", הוסיף דך. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

המטוס האתיופי וזירת ההתרסקות
 

המטוס האתיופי וזירת ההתרסקות (רויטרס)

 

 

ממשרד החוץ נמסרה הודעה דומה: "השגרירות באדיס מגוייסת כל כולה, יומם ולילה, בסיוע לנציגי המשפחות ולמשלחת זק"א וכך גם מטה המשרד בירושלים. לדאבוננו, הפניות לשלטונות האתיופים (לרבות שיחת רה"מ עם ראש ממשלת אתיופיה ופנייה של מדינות רבות אחרות בדרגים בכירים ביותר) אינן מביאות בינתיים את התוצאות המיוחלות. אנחנו קשובים לכאב המשפחות אבל את האחריות למצב, בו לא מתאפשרת מלאכת זיהוי הגופות בשלב זה, אין לתלות בגורמים ישראלים אלא בהחלטות של השלטונות המקומיים. הם אשר מקבלים את ההחלטות. נמשיך לפעול בכל כוחותינו על מנת להביא לזיהוי הנספים בהקדם".

 

בד בבד, הודיעו היום הרשויות האתיופיות כי בדיקת הקופסה השחורה של המטוס שהתרסק תתחיל ביום שישי, כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס. חוקרי התאונה הגיעו מאתיופיה לסוכנות לחקר וניתוח ביטחון תעופה אזרחית של צרפת (BEA), וישתפו פעולה בחקירת התאונה. 

 

אמש הודיעה ארה"ב כי תקרקע את כל  מטוסי הבואינג 737 8-MAX, זאת לאחר שהרשות הפדרלית האמריקנית מצאה קווי דמיון בין התרסקות המטוס באדיס אבבה בתחילת השבוע, לזו שהתרחשה באינדונזיה לפני כחצי שנה, כאשר מטוס בואינג 737, השייך לחברת "ליון אייר", התרסק כשעשה את דרכו בטיסה פנימית מהבירה ג'קארטה לאי סומטרה - כך דווח הלילה בכלי תקשורת אמריקניים. 

 

בתוך כך, ברשות התעופה הפדרלית הודיעו הלילה כי ייקחו כמה חודשים לפני שיושלמו תיקוני התוכנה בדגם שהושבת. בד בבד, בחברת בואינג הודיעו כי הם תומכים בקרקוע סוג המטוס שהתרסק, ובמקביל יפן ורוסיה הודיעו על איסור כניסת דגם המטוס למרחב האווירי שלה. 

 

זירת התאונה באתיופיה
 

זירת התאונה באתיופיה (רויטרס

 

 

לפני ההחלטה האמריקנית, רשת CNN פרסמה כי לפחות חמישה טייסים אמריקנים דיווחו על בעיות בדגם הספציפי של בואינג במהלך החודשים האחרונים. במקביל, קראו פוליטיקאים בכירים בארה"ב, בהם מיט רומני, אליזבת וורן וברני סנדרס, להפסיק את השימוש בדגם הבואינג 737 8-MAX. זאת על אף שבואינג הבהירה השבוע כי מנהל התעופה האמריקני אינו מכתיב פעולות הקשורות בדגם בשלב הזה. 

 

כאמור, מדינות וחברות תעופה רבות בעולם נקטו בצעדי זהירות מחשש לתאונה נוספת. חלקן השעו את השימוש בדגם המטוס וחלקן אף אסרו את כניסתו למרחב האווירי. הסוכנות האירופית לבטיחות תעופה השעתה ביום שלישי את כל הטיסות והמליצה לכל מדינות אירופה לעשות כך. עוד באותו היום, הודיעו בריטניה, גרמניה, צרפת ואיטליה על איסור כניסת המטוס למרחב האווירי שלהן, וכך עשו גם מדינות נוספות באירופה, כמו גם איחוד האמירויות הערביות, ניו זילנד, כווית, הודו ואוסטרליה. רשות התעופה האזרחית של הונג קונג ביטלה את השימוש במטוסים וכן את כל ההמראות, הנחיתות והכניסה למרחב האווירי במדינה. אמש הצטרפה גם קנדה לאותן המדינות.

 

כמו כן, "אתיופיאן איירליינס", שהמטוס מדגם 737 MAX 8 שברשותה התרסק ביום ראשון, הפסיקה את השימוש בארבעת המטוסים שנשארו לה מדגם זה. רשות התעופה בסין קרקעה את 94 המטוסים מדגם 737 MAX8 שברשותה. כך גם חברת התעופה הלאומית של מקסיקו, "אארומקסיקו", השעתה את השימוש בששת המטוסים מדגם זה. חברת השכר הגדולה בעולם, "TUI איירווייז" הגרמנית, הפסיקה את כל הטיסות עם דגם MAX8. גם בטורקיה, משרד התחבורה השעה את כל הטיסות, ואף חברת "טורקיש איירליינס" השעתה את השימוש ב-12 המטוסים שברשותה.