14.03.2019

07:30

עודכן:

צילום: רויטרס

"נמצא דמיון בין התרסקות המטוס באתיופיה לזו שקרתה באינדונזיה"

כלי תקשורת אמריקניים דיווחו כי ארה"ב קרקעה את דגם המטוס בואינג 737 8-MAX לאחר שנמצאו "קווי דמיון" בין נסיבות האירועים • רוסיה ויפן אסרו על כניסת הדגם לשטחן

התרסקות המטוס באתיופיה: החלטת ארה"ב לקרקע את כל מטוסי הבואינג 737 8-MAX התקבלה לאחר שהרשות הפדרלית האמריקנית מצאה קווי דמיון בין התרסקות המטוס באדיס אבבה בתחילת השבוע, לזו שהתרחשה באינדונזיה לפני כחצי שנה, כאשר מטוס בואינג 737, השייך לחברת "ליון אייר", התרסק כאשר עשה את דרכו בטיסה פנימית מהבירה ג'קארטה לאי סומטרה - כך דווח הלילה בכלי תקשורת אמריקניים. 

 

בתוך כך, ברשות התעופה הפדרלית הודיעו הלילה כי ייקחו כמה חודשים לפני שיושלמו תיקוני התוכנה בדגם שהושבת. בד בבד, בחברת בואינג הודיעו כי הם תומכים בקרקוע סוג המטוס שהתרסק, ובמקביל יפן ורוסיה הודיעו על איסור כניסת דגם המטוס למרחב האווירי שלה. נוסף לכך, הקופסה השחורה הובאה לפריז, צרפת, אך החקירה טרם התחילה. 

 

 ההרוגים בהתרסקות המטוס האתיופי
 

ההרוגים בהתרסקות המטוס האתיופי (רויטרס)

 

 

אמש, כזכור, נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע כי בכוונתו לחתום על צו חירום שיקרקע את כל מטוסי בואינג 737 MAX 8 ו-MAX 9. זאת אחרי שמטוס מדגם 737 8-MAX התרסק באתיופיה ביום ראשון והביא למותם של 157 הנוסעים ואנשי הצוות. בהחלטתו עקף טראמפ את רשות התעופה הפדלרית שהתנגדה למהלך זה. 

 

ההחלטה של טראמפ הגיעה לאחר ביקורת קשה, גם מהקונגרס האמריקני, על כך שארצות הברית היא המדינה האחרונה במערב לקרקע את דגם המטוס שהתרסק. ההחלטה תשפיע על התנועה האווירית בארצות הברית בשעות הקרובות. 

 

לפני ההחלטה האמריקנית, רשת CNN פרסמה כי לפחות חמישה טייסים אמריקנים דיווחו על בעיות בדגם הספציפי של בואינג במהלך החודשים האחרונים. במקביל, קראו פוליטיקאים בכירים בארה"ב, בהם מיט רומני, אליזבת וורן וברני סנדרס, להפסיק את השימוש בדגם הבואינג 737 8-MAX. זאת על אף שבואינג הבהירה אתמול כי מנהל התעופה האמריקני אינו מכתיב פעולות הקשורות בדגם בשלב הזה. 

 

 חלק מן הריסות המטוס האתיופי
 

חלק מן הריסות המטוס האתיופי (רויטרס)

 

 

כאמור, מדינות וחברות תעופה רבות בעולם נקטו בצעדי זהירות מחשש לתאונה נוספת. חלקן השעו את השימוש בדגם המטוס וחלקן אף אסרו את כניסתו למרחב האווירי. הסוכנות האירופית לבטיחות תעופה השעתה ביום שלישי את כל הטיסות והמליצה לכל מדינות אירופה לעשות כך. עוד באותו היום, הודיעו בריטניה, גרמניה, צרפת ואיטליה על איסור כניסת המטוס למרחב האווירי שלהן, וכך עשו גם מדינות נוספות באירופה, כמו גם איחוד האמירויות הערביות, ניו זילנד, כווית, הודו ואוסטרליה. רשות התעופה האזרחית של הונג קונג ביטלה את השימוש במטוסים וכן את כל ההמראות, הנחיתות והכניסה למרחב האווירי במדינה. אמש הצטרפה גם קנדה לאותן המדינות.

 

כמו כן, "אתיופיאן איירליינס", שהמטוס מדגם 737 MAX 8 שברשותה התרסק ביום ראשון, הפסיקה את השימוש בארבעת המטוסים שנשארו לה מדגם זה. רשות התעופה בסין קרקעה את 94 המטוסים מדגם 737 MAX8 שברשותה. כך גם חברת התעופה הלאומית של מקסיקו, "אארומקסיקו", השעתה את השימוש בששת המטוסים מדגם זה. חברת השכר הגדולה בעולם, "TUI איירווייז" הגרמנית, הפסיקה את כל הטיסות עם דגם MAX8. גם בטורקיה, משרד התחבורה השעה את כל הטיסות, ואף חברת "טורקיש איירליינס" השעתה את השימוש ב-12 המטוסים שברשותה.

 

שרידי מטוס שהתרסק באינדונזיה
 

שרידי המטוס שהתרסק באינדונזיה ( ויטרס)

 

אינדונזיה: נמצאה הקופסה השחורה של המטוס שהתרסק

 

בתחילת חודש נובמבר אשתקד, ימים ספורים לאחר התרסקות מטוס הנוסעים מסוג "בואינג 737" האינדונזי ועליו 189 בני אדם נמצאה הקופסה השחורה על ידי צוללנים אינדונזים ונמשתה מהים. חלקים נוספים מכלי הטיס ככל הנראה אותרו גם כן.

 

"חפרנו וקיבלנו את הקופסה, שהייתה בצבע כתום", סיפר אחד הצוללנים. לדבריו, מהמטוס נשארו רק חלקים קטנים ביותר, והקופסה אותרה בזכות אותות אלקטרוניים ששידרה. הקופסה, האוגרת נתונים בנוגע לטיסה, תאפשר כעת לשפוך אור על נסיבות האסון.

 

לאחר מציאת הקופסה, מסר ראש הוועדה הלאומית באינדונזיה לבטיחות בתחבורה כי תהליך הורדת הנתונים עשוי להימשך כשבעה חודשים. חוקרי חברת התעופה "ליון אייר" עדיין מנסים להבין מה גרם להתרסקות המטוס, שעשה כאמור את דרכו בטיסה פנימית מהבירה ג'קארטה לאי סומטרה, ו-13 דקות לאחר מכן אבד עימו הקשר.