13.03.2019

17:18

"כתב אישום חריף נגד כץ": התגובות לדוח המבקר על כשלי התחבורה

הפוליטיקאים הגיבו לדוח על מחדלי התחבורה, שבו צוינו שורה של כשלים, ומתחו ביקורת על מדיניות הממשלה הנוכחית ועל שר התחבורה: "צריך לשים המפתחות ולחזור באוטובוס"

בעקבות דוח מבקר המדינה החריף שפורסם היום (רביעי) על מחדלי התחבורה בארץ ומצבה העגום של התבורה הציבורית, נשמעו שורה של תגובות במערכת הפוליטית.

 

"הממשלה ירדה מהפסים", אמר יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי והוסיף: "בתקופת ממשלת נתניהו מיליוני המשתמשים בשירותי התחבורה הציבורית מקבלים שירותים ברמה של מדינת עולם שלישי. רכבות לא מתפקדות, אוטובוסים עמוסים. מפלגת העבודה תפעל לשינוי סדרי העדיפויות בהקצאת תקציבים בתחבורה. נשקיע בכבישים אדומים, נפתח את התחבורה הציבורית ונשווה אותה לזו הקיימת במדינות מתקדמות בעולם כיום. בנוסף, מפלגת העבודה תילחם על הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, זהו צורך חברתי שישפיע על מאות אלפי ישראלים".

 

 אוטובוס של חברת "אגד" בירושלים
 

תחבורה ציבורית בירושלים (istock )

 

 

גם במפלגת כחול לבן התייחסו לדוח ואמרו כי הוא "מוכיח שוב שאצל נתניהו, רק השרידות הפוליטית חשובה. הדוח מציג את כשלי התחבורה הציבורית בישראל בעיקר בתקופתו כראש הממשלה - בגלל זה ישראל עומדת בפקקים. כל ישראלי שעומד עכשיו בפקק צריך לדעת שזה בגלל שראש הממשלה עסוק בעצמו ולא באזרחים. מה שנתניהו לא עשה בעשר שנים, הוא כבר לא יעשה. מגיע לאזרחי ישראל יותר".

 

כחול לבן תשנה את סדרי העדיפות", מסרה המפלגה. "כאשר המצוקות האמיתיות יהיו בראש. מאות אלפי הנהגים שעומדים בפקקים שעות רבות בשבוע צריכים גם פתרונות מידיים. לאחר הבחירות 'כחול לבן' תקים קבינט תחבורה – נכנס סביב שולחן אחד את כל משרדי הממשלה הרלוונטיים, על מנת לקדם במהירות, וביעילות את הליכי התכנון הנחוצים ויפתח פתרונות יצירתיים לבעיית הפקקים. ועל מנת להקים רשויות תחבורה מטרופוליניות בארבע המטרופולינים במדינה, כדי שיתאפשר תכנון תחבורתי אזורי משותף".

 

"כמו כן, נעודד תחבורה שיתופית, נשיק תוכנית לאומית שתביא תחבורה ציבורית איכותית, זמינה ונגישה לכל מקום בישראל, נתגבר את קווי התחבורה הציבורית בפריפריה, נחזק את מערך הרכבות, נקדם ויסות של שעות הכניסה למטרופולין ת"א, נקדם מאמץ לאומי להקמת רשת מטרו מודרנית במרכזי הערים הצפופות בישראל, ונהפוך את ישראל למדינה מובילה בתחום התחבורה החדשה", סיכמו בכחול לבן.

 

יו"ר מרצ תמר זנדברג: "דוח מבקר המדינה הוא כתב אישום חריף נגד שר התחבורה. במדינת מתוקנת כץ היה צריך לשים את המפתחות ולחזור הביתה באוטובוס. המבקר גילה עשר שנים של כישלון. מסקנותיו הן מה שאנחנו אומרים שנים: רק שינוי סדר העדיפויות להעדפה אמיתית של תחבורה ציבורית על פני הפרטית תביא שינוי".

 

 שר התחבורה, ישראל כץ
 

שר התחבורה, ישראל כץ (רויטרס )

 

 

ח"כ איציק שמולי הממוקם שלישי ברשימת מפלגת העבודה לכנסת: "עשר שנים שהליכוד בשלטון והתחבורה הציבורית נראית כמו תאונת שרשרת מתגלגלת, מערכת הבריאות קורסת ושיעורי העוני הם הגבוהים במערב. פשוט כישלון מחפיר וטוטאלי שמי שמשלם עליו את המחיר הכבד הם אזרחי ישראל שנאלצים לעמוד שעות בפקקים, בזמן שלמטוס הפאר של רה"מ לא חסר כסף והכל דווקא מתקתק כמו שעון".

ח"כ אילן גילאון אמר: "הנזקים של ישראל כץ וממשלת נתניהו קורעים לכולנו את הכיס, מבזבזים לנו את הזמן ופוגעים לנו בבריאות. באופן לא מפתיע ממשלת ישראל בחרה במדיניות קידוש הרכב הפרטי היקר, המזהם והמעמיס על פני טובת אזרחיה. עוד כישלון לאוסף של ממשלת הכישלון הלאומי".

 

כאמור, היום פרסם מבקר המדינה יוסף שפירא דוח מקיף על משבר התחבורה הציבורית בארץ. בדוח, פירט שפירא, בין היתר, על המחדלים הקשורים לנזקים הכלכליים העצומים שנגרמים בשל פקקי התנועה, לעיכובים בזמני התחבורה הציבורית, לצפיפות המסוכנת ברכבת ולעיכוב פרויקטים חשובים. כמו כן, הדוח מותח ביקורת חריפה על שר התחבורה ישראל כץ, שסוגר בימים אלה עשור בתפקיד. על פי הדוח, הצפיפות בכבישי ישראל היא הגבוהה במדינות ה-OECD והנזק בעוד כ-20 שנה עלול להגיע ל-99 מיליארד שקלים.