התיירות בצפון התאוששה ממחלת העכברת - אך ההפסדים עדיין צורבים

ענף התיירות ספג בקיץ שעבר פגיעה קשה - דווקא בעונה העמוסה בשנה. מאז, חזרו התיירים והחורף הגשום שטף את מקורות המים, אך לא נעשו כל צעדים למניעת ההתפרצות הבאה. "המלצות הוועדה לא יושמו"

זמן צפייה: 02:33

שנה לאחר פרוץ מחלת העכברת נראה שעסקי התיירות בצפון הארץ חזרו לסדרם, ושמורת ה"מג'רסה" ואתר הקיאקים בפארק הירדן שוב מלאים במטיילים – כבכל קיץ. עם זאת, בענף עדיין זוכרים את קיץ 2018 הכואב, שבו הבהלה הביאה לצניחה במספר המטיילים – ונרשמו הפסדים של מיליונים.

בשנה החולפת בורך צפון הארץ בחורף גשום ומושלג, וזרימת המים בנחלים חזקה – דבר המונע את היווצרות העכברת. עם זאת, עדיין לא הוקמו במקום גדרות או שקתות שימנעו מהבהמות שבסביבה לשתות ממי הנחלים – ולזהם אותם מחדש. "המשרד לאיכות הסביבה הקים ב-2012 ועדה למניעת מחלת העכברת", אמר עו"ד דוד מנע מייצג את בעלי העסקים שנפגעו מהמחלה. "הוועדה נתנה המלצות שלא יושמו, ופרצה מחלת העכברת שהשביתה את הצפון כולו".

עוד בחדשות 13:

מחר: יחלו הליכי השימוע בתיקי ראש הממשלה

הדקירה בהוסטל לנוער גאה: שניים מבני משפחתו של בן ה-17 נעצרו

קרב כנופיות בכלא בברזיל: לפחות 57 בני אדם נהרגו בצפון המדינה

שלט אזהרה של רשות הטבע והגנים על רקע החשש להתפרצות העכברת
שלט אזהרה של רשות הטבע והגנים על רקע החשש להתפרצות העכברת | צילום: חדשות עשר

באוגוסט שעבר התפרצה במקורות המים עומדים בצפון הארץ מחלת העכברת. המחלה מועברת לבני אדם באמצעות הפרשות של בעלי חיים למקורות מים, וגורמת לחום, כאבי שרירים, בעיות במערכת העיכול, ובהיעדר טיפול הולם גם עלולה להוביל לאי ספיקת כליות, דלקת קרום המוח ומוות. בעקבות החשדות, נסגרו שני נחלי הזוויתן והזאכי לכניסת מטיילים. מאות הגיעו לבתי החולים בצפון עם תסמינים התואמים את המחלה, וכ-50 אובחנו וטופלו נגדה.

ד"ר שמעון אדלשטיין, יועץ לבקרת זיהומים ומחלות זיהומיות במרכז הרפואי זיו בצפת, הסביר כי כאשר המחלה מאובחנת בזמן – הטיפול בה פשוט: "בשלבים הראשונים של המחלה הטיפול הוא פשוט ומתבצע באמצעות מתן אנטיביוטיקה באמצעות כדורים או דרך הוריד. כל מי שמגלה סימפטומים אלו נדרש להגיע מידית לחדר המיון בבית החולים ולא להמתין, מאחר והאבחון אורך זמן, והשאיפה היא כי הטיפול יינתן מוקדם ככל האפשר לזמן גילוי המחלה".

נחל בגולן
נחל בגולן | צילום: חדשות עשר

לאור הפרסומים, סגרה רשות הטבע והגנים את נחל הזוויתן ונחל הזאכי שברמת הגולן. מהרשות דיווחו כי בדגימת מי הנחל נמצאו ממצאים של חיידק הקולי, ושמדובר בתופעה עונתית שחוזרת על עצמה בכל שנה בה זרימת המים נמוכה.

בעקבות התפרצות המחלה, ענף התיירות בצפון הארץ חווה צניחה של כ-50% במספר המבקרים. גם מאמצי ההסברה שנוהלו במטרה לעודד תיירות באתרים שלא היו נגועים במחלה לא עזרו, וגם נחלים המאושרים לרחצה על ידי המדינה ומקומות בילוי נוספים ברחבי הגליל התחתון, המערבי ורמת הגולן ספגו את הצניחה המשמעותית במבקרים.

בעלי העסקים בענף התיירות באזור ספגו בעקבות זאת מכה כלכלית קשה, וחלקם פנו לשר האוצר משה כחלון לבקשת פיצוי, בדומה לתקופה של מתיחות ביטחונית בה יש ירידה בתיירות הפנים.