איב סן לורן בצעירותו
איב סן לורן בצעירותו (צילום פייר ברז'ה)

איורי ילדות של מעצב העל איב סן לורן יוצגו לראשונה לקהל הרחב

דמיון ותשוקה יחד עם לא מעט תמימות מאפיינים את יצירתו של מי ששאב השראה מספרות ותאטרון רגע לפני שפצח בקריירה שהפכה אותו לאחד ממעצבי האופנה הידועים בעולם

כחצי שנה לאחר השקתו של מוזיאון איב סן לורן בפריז, תפתח בו בסוף החודש תערוכה חדשה המציינת את שנת העשור למותו של מעצב אופנת העל הנודע שהלך לעולמו באחד ביוני 2008. המוזיאון יוקיר את זכרו באמצעות תצוגה מיוחדת של איורים מוקדמים של המעצב.

איב סן לורן והוריו
איב סן לורן והוריו (צילום יחצ)

כשישים האיורים, שאת רובם אייר בהיותו נער בעיר הנמל האלג'ירית אוראן, לפני הגיעו לפריז בשנת 1954, יוצגו בהופעת בכורה באולמות המוזיאון השונים. האיורים המספקים הצצה ייחודית אל שנותיו הראשונות של סן לורן ואל תשוקתו העזה לספרות, תאטרון, בלט ואופנה ששימשו כמקורות השראה לעיצוביו בעתיד.

תפאורה ל'המלכה מרגו'
תפאורה ל'המלכה מרגו' (צילום מכון פייר ברז'ה איב סן לורן)

סן לורן נולד באוראן באוגוסט 1936 ולמרות היותו ילד ביישן, כישורי האיור שלו התגלו בשלב מוקדם מאוד. הצגת התאטרון 'בית ספר לנשים' של מולייר בה צפה בילדותו, על התלבושות של שחקניה, כמו היוותה תגלית עבורו שבעקבותיה החל לעצב תפאורות ותלבושות לתיאטרון קטן ודמיוני שבנה לעצמו. תשוקה עזה זו לתיאטרון תאמה גם את אהבתו לספרות וכך השקיע זמן רב בתמלול ואיור הרומנים והפואמות האהובים עליו.

איור למחזה 'מאדאם בובארי'
איור למחזה 'מאדאם בובארי' (צילום מכון פייר ברז'ה איב סן לורן)

בהיותו בן שבע-עשרה בלבד החל סן לורן להתעניין גם באופנה וחלם על בית אופנה אידאלי. כצעד ראשון, גזר ממגזיני האופנה של אמו את הצלליות של הדוגמניות החביבות עליו ועיצב עבורן מלתחות שלמות. שנה לאחר מכן, בהיותו בן שמונה עשרה, החליט לפצוח בקריירת אופנה לאחר שקיבל דחיפה לעשות כך ממישל דה באנהוף, העורך הראשי של המגזין 'ווג' בפריז, בו פגש הודות לקשריו של אביו. הוא החליט ללמוד בבית ספר לאופנה בעיר והתקבל תוך כדי כך לעבודה בבית האופנה כריסטיאן דיור עוד בטרם מלאו לו עשרים.

בובות נייר מילדותו
בובות נייר מילדותו (צילום מכון פייר ברז'ה איב סן לורן)

מוזיאון איב סן לורן בפריז, נפתח באוקטובר 2017 במקביל למוזיאון במרקש שבמרוקו הנושא את אותו שם. שני המוזיאונים הושקו חמש עשרה שנים לאחר פרישתו של סן לורן מבית האופנה שהקים וכעשר שנים לאחר מותו. שתי הערים בהם הם ממוקמים היוו מוקדים משמעותיים ביותר במסע חייו של המעצב.

פתיחה: 29/5. אם תגיעו באחד ביוני תזכו בכניסה חינם בין השעות 11:00-21:00.

אולי יעניין אותך גם...